Ouderbetrokkenheid
Omega is in 1983 opgericht door betrokken ouders van kinderen met een ernstige meervoudige beperking. Ook vandaag de dag spelen ouders in ons zorgconcept een sleutelrol: zij kennen hun kinderen het beste.
Omega is in 1983 opgericht door betrokken ouders van kinderen met een ernstige meervoudige beperking. Ook vandaag de dag spelen ouders in ons zorgconcept een sleutelrol: zij kennen hun kinderen het beste.
Conne is 65 jaar en krijgt dagbehandeling op de groep ‘Sloep’. Haar moeder Anne is regelmatig op de groep te vinden.
Anne vertelt over Omega en over de activiteiten die ze hier met Conne doet.
Marjan is 26 jaar werkzaam bij Omega, waarvan 18 jaar als orthopedagoog.
Marjan legt uit hoe de ervaringen van de kinderen en volwassenen tijdens de goed-leven-gesprekken besproken worden.
Anouar is 29 jaar en komt vier dagen per week op de groep ‘Jetski’. Zijn moeder Hafida brengt Anouar meestal zelf.
Hafida vertelt over hoe zij en Anouar het op Omega ervaren.
Omega ziet de ouders als haar belangrijke samenwerkingspartner en wil samen met de ouders de zorg voor hun kind op de beste manier vormgeven. Hierbij is respect voor elkaars deskundigheid. Omega wil laagdrempelig zijn en ouders zijn altijd welkom om binnen te lopen. Een deel van de ouders brengt en/of haalt hun kind op en zo kunnen zaken die spelen direct besproken worden. Er is ook een deel van de ouders dat op Omega komt om een activiteit met hun kind te doen of om mee te helpen bij een groepsactiviteit.
In het kader van het landelijk akkoord gehandicaptenzorg VGN – ZN (2022-2026) en de ‘transitie naar een toekomstbestendige gehandicaptenzorg’ is in 2023, in samenwerking met het managementteam, zorgprofessionals en de ouderraad, de startpositie van Omega op de vijf kanslijnen uit dit akkoord bepaald. Op basis van de verwachte ontwikkelkansen heeft Omega ervoor gekozen om actief aan de slag te gaan met kanslijn 5: Stimuleren van het eigen- en vrijwilligersnetwerk om een rol te spelen in de zorg en ondersteuning. In samenwerking met de ouderraad zal in 2024 verder vormgegeven worden aan de invulling van deze kanslijn. De ouderraad ontwikkelt initiatieven om ouderparticipatie meer onder de aandacht te brengen, bijvoorbeeld in de vorm van schoonmaakavonden. In 2024 stelt Omega vanuit sponsorgelden per groep een budget beschikbaar om een verbindende activiteit te organiseren samen met ouders.
Klik hier voor meer informatie over de verschillende kanslijnen.
De goed-leven-gesprekken (zie Midden in de maatschappij) die met de ouders gevoerd worden, zijn bedoeld als startpunt voor een dialoog over de kwaliteit van bestaan, op individueel niveau, van onze kinderen en volwassenen. Op dit moment volstaat dat voor ons om de cliëntervaringen te meten en maken we geen gebruik van een instrument uit de waaier van cliëntervaringsinstrumenten van het Kwaliteitskompas. Wel volgen we de ontwikkelingen rondom de instrumenten voor onze doelgroep op de voet, om zo in de toekomst wellicht weer de keuze te maken voor een instrument uit de waaier.
We willen dat ouders tevreden zijn over de zorg en samenwerking op Omega en gaan hierover met ouders in gesprek. Na het goed-leven-gesprek over het Opvoedings-/Ondersteuningsprogramma (OP), gaan de managers met ouders in gesprek over onderwerpen als zorg, activiteiten, communicatie en vervoer. Het percentage manager/oudergesprekken over heel 2023 is 79%. De ouders zijn over het algemeen tevreden over de zorg die op Omega geboden wordt, de medewerkers en de samenwerking met korte lijnen. Er worden weinig punten van ontevredenheid genoemd in de gesprekken.
Buiten deze gesprekken om, wordt de tevredenheid van de ouders in de gaten gehouden en worden bij signalen van ontevredenheid gesprekken aangeboden met betrokken medewerkers, manager en/of bestuurder. In 2023 kon in twee gevallen de ontevredenheid niet worden weggenomen en heeft dat geleid tot het indienen van een klacht door ouders.
Aandachtspunten Ouderbetrokkenheid
Over 2022 maakten we een kwaliteitsrapport. In dit rapport waren aandachtspunten opgenomen.
Hieronder staat een terugblik op deze aandachtspunten en zijn nieuwe punten geformuleerd.