Samen werken aan de beste zorg
Elke dag zetten onze medewerkers zich met hart en ziel in voor de beste zorg, behandeling en ondersteuning. Maar goede zorg geven we niet alleen – dat doen we samen. Ouders en familie spelen daarin een belangrijke rol. Zij kennen hun kind, broer of zus als geen ander en brengen waardevolle kennis en ervaring mee.
In dit voortgangsbericht blikken we terug op de stappen die we het afgelopen jaar hebben gezet rondom ouderbetrokkenheid binnen het Kwaliteitsbeeld. Wat hebben we gedaan om de samenwerking met ouders te versterken? Wat gaat goed en waar liggen nog kansen? Samen bouwen we verder aan zorg die aansluit bij de wensen en behoeften van kinderen en volwassenen.
Lees verder en ontdek hoe we dat doen.
Groepsuitjes met ouders
Het mooiste voorbeeld van ouderbetrokkenheid in 2024 zijn de groepsuitjes met ouders. In 2023 namen enkele collega’s deel aan de Amsterdam City Walk – een sponsorloop waarmee een mooi bedrag werd opgehaald. Begin 2024 werd besloten om elke groep hiervan een bijdrage te geven voor een groepsuitje met ouders. Mede dankzij gesponsord vervoer van ons vaste vervoersbedrijf konden verschillende leuke uitjes worden georganiseerd, van huifbedrijden tot een bezoek aan het tuincentrum, van een rollerdisco tot een dag in de dierentuin.
Bekijk hier een impressie van de uitjes en lees hoe ouders en begeleiders deze momenten hebben ervaren.


Ouderparticipatie
In 2024 hebben we onze visie op samenwerking met ouders verder aangescherpt. Een belangrijk onderdeel hiervan is toegankelijke en informele ouderparticipatie. Daarom worden groepen aangemoedigd om jaarlijks minstens één moment te organiseren waarop ouders en begeleiders elkaar in een ontspannen sfeer ontmoeten. Ook vond in juni de jaarlijkse familiedag plaats, waar ouders en medewerkers elkaar troffen onder het genot van een hapje en drankje.
We faciliteren ouderactiviteiten zoals zangworkshops en schoonmaakavonden en werken continu aan betere communicatie en betrokkenheid. In 2024 zijn we gestart met een oudernieuwsbrief en hebben we de website vernieuwd, waardoor deze toegankelijker en interactiever is, inclusief een vertaalfunctie voor anderstalige ouders. Ook kunnen ouders zich nu online aanmelden voor activiteiten, al blijft de respons nog achter. In 2025 willen we dit actiever onder de aandacht brengen, en de ouderraad is gevraagd om hierover mee te denken.
Ouderraad
De ervaring en inzichten die ouders over hun kind hebben, zijn voor ons van grote waarde. Daarom betrekken we hen actief bij de opzet, aanpak en evaluatie van de dagbehandeling, zodat we voor ieder kind maatwerk kunnen bieden. Ook zien we ouders als belangrijke adviseurs bij het bepalen van de koers en het aangaan van samenwerkingen. De ouderraad speelt hierin een cruciale rol en wordt tijdig geraadpleegd bij strategische beslissingen. Daarnaast denken zij mee over de evaluatie van samenwerkingen met strategische partners.
In 2024 namen enkele ouders afscheid van de ouderraad, en het blijkt een uitdaging om nieuwe leden te vinden. In 2025 zetten we ons in om de ouderraad weer goed op sterkte te krijgen, zodat ouders een sterke stem houden in het beleid.


Empowerment van ouders
Ouders versterken en ondersteunen in hun rol vinden we belangrijk. In samenwerking met de ouderraad kijken we welke hulpmiddelen en instrumenten extra aandacht verdienen. In november werden ouders van de Marius Meijboom-bewoners uitgenodigd voor een ouderraad, waarin zij de bevindingen, aandachtspunten en eindproducten uit het onderzoek ‘Kwetsbaarheid én kracht van gezinnen met een zorgintensief kind’ bespraken. Dertien familieleden waren hierbij aanwezig.
Daarnaast blijft ouderempowerment een terugkerend thema in onze nieuwsbrief, zodat ouders zich gesteund en geïnformeerd voelen.
Monitoren tevredenheid
Naast het versterken van ouders, blijven we ook kritisch kijken naar hoe we ouderervaringen monitoren. Een aandachtspunt uit het Kwaliteitsbeeld was het beter in kaart brengen van ouderervaringen via de verwantenenquête. De werkgroep van persoonlijk begeleiders besprak dit met het managementteam en stelde een andere aanpak voor.
Uiteindelijk is besloten de enquête op te schorten, omdat oudertevredenheid al gemonitord wordt via manager-oudergesprekken en de enquête vooral werd gebruikt om aan een formele eis te voldoen. Eind 2024 werd het Goed Leven Gesprek toegevoegd aan de waaier als instrument. Een ontwikkeling waar we blij mee zijn, omdat dit beter aansluit bij onze doelgroep. Voor oudertevredenheid blijven we de manager-oudergesprekken hanteren.


Gebruik van Caren
Sinds begin 2024 is Caren de verplichte manier om zorginhoudelijke informatie met ouders te delen. Tijdens manager-oudergesprekken wordt het gebruik hiervan besproken, en ouders die hun account nog niet hadden geactiveerd, werden gestimuleerd dit alsnog te doen – meestal met succes.
Uit interne audits bleek echter dat Caren nog niet door iedereen wordt gebruikt, dat de toepassing ervan varieert en dat documenten soms lastig te vinden zijn. In 2025 wordt het gebruik van Caren onder ouders en medewerkers geëvalueerd om de werkwijze verder te verbeteren.
De evaluatie is inmiddels afgerond. Benieuwd naar de uitkomsten? Lees hier verder.
Samen vooruit
Met dit voortgangsbericht hebben we ingezoomd op het thema ouderbetrokkenheid van het Kwaliteitsbeeld 2023. We blijven ons inzetten voor een waardevolle samenwerking met ouders, omdat we geloven dat de beste zorg ontstaat door samen te werken.
Wil je een volledig overzicht van alle ontwikkelingen in 2024 binnen Omega? Bekijk dan het uitgebreide jaarverslag.