Het verhaal van Majdouline

 

Majdouline had na haar stage bij Omega in 2019 het idee om verder te gaan studeren voor verpleegkundige. Ze bleef echter op Omega werken, omdat ze gelijk het verlof van haar stagebegeleidster in kon vullen. Toen dit verlof voorbij was, was er alweer een nieuwe vacature en zo is Majdouline toch op Omega blijven werken. Ze heeft nog steeds interesse in het volgen van een opleiding, maar dan meer op het gebied van activiteiten en ontwikkeling, dan op het gebied van verpleging. Het volgen van zo’n opleiding zou een impuls kunnen geven aan het uitvoeren van groepsactiviteiten, iets wat Majdouline al graag doet.

Groepsactiviteiten

Majdouline: ‘Het doel van de groepsactiviteiten is het samenwerken tussen de kinderen en begeleiders. Samen iets doen, samen iets ervaren. We doen de activiteit aan de hand van de LACCS gebieden. Dat stippelen we niet helemaal uit, maar bij alles wat we doen, nemen we de LACCS gebieden wel mee. De kinderen die niet kunnen proeven, laten we bijvoorbeeld wel ruiken en voelen.’

‘Je kiest een groepsactiviteit en past elk stapje van de activiteit aan op het kind. Als we bijvoorbeeld gaan schilderen en een kind vindt het niet fijn om verf op zijn vinger te hebben, maar wel om op de verf te slaan, dan wordt dat zijn activiteit.’ Ook als een kind die dag niet lekker in zijn vel zit of een deel van de activiteit niet leuk vindt, wordt de activiteit aangepast. ‘Sommige onderdelen worden dan bij dat kind overgeslagen, want het moet wel leuk blijven. Het gaat om ervaren en de positieve beleving.’

Voorbereiding en uitvoering

Een groepsactiviteit vereist de benodigde voorbereiding. ‘Soms denk ik al een week van tevoren: volgende week zou dat een goede dag zijn om bijvoorbeeld een bak-activiteit te doen. Dan zorg ik dat ik thuis alle spullen zoek en inkoop. Op de groep zorg ik ervoor dat alles van tevoren op tafel klaar staat. Zo kan ik de hele tijd bij de kinderen blijven en hoef ik niet weg te lopen.’

Bij een activiteit wordt naast de LACCS ook rekening gehouden met epilepsie, prikkels die de kinderen aankunnen en met de doelen uit het opvoedingsprogramma. ‘Veel kinderen hebben doelen op sensorisch gebied, bijvoorbeeld om de handen meer te openen. Bij de activiteit gaan we dan aan de slag met het voelen van verschillende structuren. Vaak passen meerdere werkdoelen van de kinderen bij de activiteit, maar er worden ook activiteiten gewoon voor de leuk gedaan.’

‘Groepsactiviteiten kunnen helaas niet heel veel aangeboden worden. Als er dan een activiteit gepland is, sta ik er wel voor dat we de activiteit ook echt uitvoeren, al kan er soms een therapeut binnenkomen die dan met een kind wil werken. Vaak wordt de therapeut dan wel betrokken bij de activiteit.’

Stimulerende tijdsbesteding

Majdouline vindt dat er wel meer aandacht voor de activiteiten mag zijn binnen Omega. ‘Ik denk dat iedereen wel zijn best doet om tijdens een dag niet alleen op het zorgdeel te zitten; van alle LACCS doelen de L (Lichaam) een beetje los te laten. Dat is bij onze kinderen en deelnemers natuurlijk wel vaak het belangrijkste; dat het Lichamelijk goed voor elkaar is. Maar ik denk dat de S (Stimulerende tijdsbesteding) het vaakst vergeten wordt, terwijl die voor onze kinderen juist ook heel belangrijk is. Ze hebben al zo weinig en uit zo’n leuke activiteit halen de kinderen, en ik denk ook de begeleiders, veel voldoening. Samen iets doen is leuker en ze ontspannen er ook weer van, waardoor ze bijvoorbeeld weer meer met hun handen kunnen doen en je de L toch ook meepakt.’

‘Ik vind dat daar wel wat meer mee gedaan mag worden en het strakke houdingenschema soms een beetje losgelaten mag worden. Ik heb zelf voor de groep een soort schema gemaakt waar aandacht is voor de afwisseling. De ene week is er bijvoorbeeld een bakactiviteit en dan de week erna een voelactiviteit. Die laatste activiteit kan makkelijker vanuit de statafel gedaan worden.’

Ervaar Het Maar

Majdouline zit zelf in de Ervaar Het Maar-commissie, die momenteel heel actief is op Omega. De commissie deelt veel voorbeelden van activiteiten, gekoppeld aan een bepaald thema en aan de LACCS, met collega’s. ‘Dat ik zelf in de commissie zit, maakt het wel makkelijker om het op de groep ook uit te voeren. Maar ik hoor ook veel positieve geluiden van collega’s. Je maakt ze meer bewust om alle LACCS-gebieden mee te nemen in het werk en de voorbeelden van activiteiten maakt het makkelijker om het te koppelen aan de behoeften van hun eigen kinderen of deelnemers’

‘Bij sommige activiteiten betrekken we ook de ouders. Om de week proberen we bijvoorbeeld te zwemmen met een groepje ouders. Zij delen verhalen en wij delen verhalen. Zo leren we van elkaar en dat is heel waardevol.’

 

Terug naar Midden in de maatschappij